Strona główna
Księga imion
Znaki zodiaku
Przepisy kulinarne
Tabela kalorii
Zakupy dla malucha


Strona główna
Etapy rozwoju - Niemowlę Drukuj Email

  • 1 miesiąc
  • 2 miesiąc
  • 3 miesiąc
  • 4 miesiąc
  • 5 miesiąc
  • 6 miesiąc
  • 7 miesiąc
  • 8 miesiąc
  • 9 miesiąc
  • 10 miesiąc
  • Rozwój zmysłów
 
    

Nowo narodzone dziecko rozczula cię swoją bezradnością, ale po kilku tygodniach, gdy twój entuzjazm nieco osłabnie, zaczynasz się niecierpliwić. Dlaczego jeszcze nie podnosi główki? Kiedy przekręci się z brzuszka na plecy? Czy nie powinno już siedzieć?
W miarę jak niemowlę się rozwija, powodów do niepokoju, zamiast ubywać, wciąż przybywa. Czy to normalne, że w ogóle nie raczkuje? A może to za wcześnie na wstawanie? Kiedy wreszcie zrobi pierwszy krok? By cię uspokoić, przygotowaliśmy małą ściągawkę, w której opisujemy rozwój ruchowy dziecka w pierwszym roku życia.
Każde niemowlę rozwija się we własnym tempie i tylko nieliczne zdobywają wszystkie nowe umiejętności dokładnie według poradników dla rodziców. Dlatego nie warto nieustannie porównywać malucha z rówieśnikami ani przejmować się niewielkimi opóźnieniami. Jeśli jednak coś w rozwoju dziecka bardzo cię niepokoi, zawsze możesz o tym powiedzieć waszemu pediatrze.
 
 
1 miesiąc
 
  • Co potrafi noworodek?
Noworodek porusza się bardzo chaotycznie - działanie siły grawitacji, brak stabilizacji ciała i niedojrzałość noworodka. Leżąc na brzuszku, miesięczne niemowlę umie poruszać główką w obie strony. Nieporadnie podkurcza rączki i nóżki. Mięśnie karku i pleców są jeszcze za słabe, aby mogły udźwignąć głowę, choć maleństwo, leżąc na plecach, często odwraca ją w jedną stronę, utrzymując główkę około 10 sekund. Nosząc dziecko, delikatnie podtrzymuj jego główkę, ale pozwól mu też ćwiczyć. Kilka razy dziennie, kiedy czuwa, kładź je na brzuszku na swoich kolanach lub w łóżeczku i obserwuj jego wysiłki. Na początku na pewno będzie protestowało. Z czasem jednak zacznie podnosić główkę. Układaj noworodka raz z jednej strony łóżeczka, a raz z drugiej, by chcąc zobaczyć pokój, odwracał główkę to w lewo, to w prawo.

  • Rozwój ruchowy
Leżąc na brzuszku, miesięczne niemowlę umie poruszać główką w obie strony. W tej samej pozycji unosi delikatnie głowę i potrafi ją utrzymać przez około 10 sekund. Umiejętność tę traci około 2. tygodnia życia.
Jeśli włożysz mu do rączki jakiś przedmiot, np. swój palec, dziecko zaciska piąstkę. Jest to jeden z odruchów noworodkowych, zwany odruchem chwytnym, i zanika około 4 miesiąca życia.
Otwiera szeroko dłonie, jeśli próbujesz wsunąć jakąś zabawkę lub swój palec do wcześniej zaciśniętej piąstki.

  • Rozwój wzrokowy
Noworodek nie ma w pełni dojrzałego systemu wzrokowego, ale mielinizacja nerwów wzrokowych postępuje bardzo szybko już od pierwszego dnia życia. Osesek reaguje na bodźce świetlne i potrafi zatrzymać na nich wzrok, jednak nie ma jeszcze ostrości widzenia, takiej jak dorosła osoba. Pod koniec drugiego tygodnia, niemowlę śledzi poruszające się w płaszczyźnie poziomej przedmioty, a po upływie następnego tygodnia podąża wzrokiem za przedmiotami poruszającymi się w płaszczyźnie pionowej.

  • Rozwój słuchowy
Początki rozwoju percepcji słuchowej sięgają do okresu prenatalnego. Organ słuchu kształtuje się już w 3 tygodniu życia płodowego. Wówczas powstają pęcherzyki słuchowe. W 7 tygodniu małżowina uszna ma już specyficzny kształt, który dziecko odziedziczyło po swoich rodzicach. Przed 20 tygodniem ciąży ucho wewnętrzne płodu osiąga wielkość typową dla człowieka dorosłego. Już w 6 miesiącu życia płodowego dziecko odbiera dźwięki z zewnątrz i słyszy bicie serca matki.
Po narodzinach w powierzchniach słuchowych znajduje się jeszcze ciecz płodowa, dlatego noworodek reaguje tylko na silne dźwięki z otoczenia. Badania dowiodły, że już po 12 godzinach od urodzenia noworodek reaguje na rytmiczne dźwięki mowy ludzkiej, zaś od drugiego miesiąca życia rozróżnia fonemy (ba, ga, pa) - dźwiękowe składniki słów. Od 2 tygodnia życia osesek reaguje na odgłosy o niskiej częstotliwości, a także na dźwięki rytmiczne i powtarzane. Wiąże się to z rozwojem odruchu orientacyjnego. Między 3 a 8 miesiącem życia obniża się próg wrażliwości słuchowej dziecka.

  • Rozwój myślenia
Rozwój myślenia w wieku poniemowlęcym ściśle łączy się z rozwojem mowy. Rozwój procesu myślenia - wg J. Piageta - dzielimy na poszczególne stadia. Od wieku niemowlęcego do 2 roku życia mam do czynienia ze stadium sensoryczno – motorycznym.

  • Rozwój poznawczy i społeczny
Dziecko dużo śpi, a jego rytm snu i czuwania staje się z dnia na dzień bardziej uregulowany.
Reaguje na dźwięki. Ostre tony powodują, że malec gwałtownie wyrzuca rozwarte ramiona, a następnie składa je tak, jakby chciał się objąć. Jest to kolejny odruch noworodkowy (tzw. odruch Moro). Zanika on między 3 a 4 miesiącem życia.
Płaczem sygnalizuje swoje potrzeby. Noworodek wydaje dość krótkie, gardłowe dźwięki, które przypomina nieco stękanie. Do 2 miesiąca jego płakaniu nie towarzyszą łzy. Dzieje się tak dlatego, że gruczoły łzowe zaczynają w pełni pracować po 8 tygodniach życia.

  • Umiejętność jedzenia
Malec przystawiony do piersi zaczyna ją gwałtownie ssać. Bardzo często mleka wypływa zbyt dużo a ono nie nadąża z jego połykaniem - wówczas pokarm wypływa mu z ust.
Dziecko potrafi ssać i połykać wyłącznie płyny. Po zjedzeniu posiłku musi usunąć z przewodu pokarmowego powietrze, które dostało się tam podczas ssania. Dlatego bardzo ważne jest, aby po każdym jedzeniu dziecku się odbiło. Zazwyczaj towarzyszy mu ulanie się mleka.
W ciągu doby potrzebuje około 7 posiłków o objętości 90–110 ml każdy. *
Porozumiewanie się
Niemowlę, kiedy jest głodne lub chce mu się pić po prostu płacze. Kiedy zbliża się do piersi, zaczyna ssać, zanim jeszcze chwyci ustami sutek. Po zaspokojeniu głodu puszcza sutek lub zasypia w czasie karmienia.
 

2 miesiąc

Co potrafi 2-miesięczne dziecko?
Dwumiesięczne niemowlę ułożone na brzuchu zwykle potrafi już na dłuższy czas unieść głowę do góry. To dla niego nadal najlepsza gimnastyka. Pokazuj mu przedmioty o żywych kolorach, tak żeby chciało unosić główkę, by się im przyjrzeć. Położony na plecach maluch szybko kopie nóżkami. W ten sposób trenuje mięśnie. Jeżeli chwycisz malca pod pachami, zobaczysz, jak rytmicznie przebiera nóżkami. To odruch kroczenia (zanika na przełomie 2 i 3 miesiąca).

  • Rozwój ruchowy
Leżąc na brzuszku, dwumiesięczny malec unosi głowę i ramiona i utrzymuje je kilkadziesiąt sekund.
Położony na plecach maluch szybko kopie nóżkami. W ten sposób trenuje mięśnie.
Ma mocno rozwinięty odruch chwytny. Jeśli włożysz palec w dłoń niemowlęcia, dziecko zaciśnie wokół niego paluszki. Zdarza się, że udaje mu się utrzymać włożoną do rączki zabawkę, np. grzechotkę.
Potrafi samodzielnie przewrócić się z boku na plecy.

  • Rozwój wzrokowy
Dwumiesięczne dziecko dłużej śledzi bryły trójwymiarowe, niż dwuwymiarowe.

  • Rozwój poznawczy i społeczny
Malec zaczyna wodzić wzrokiem za przesuwającymi się przed oczami kolorowymi przedmiotami.
Słysząc dźwięki, zwraca głowę w stronę, z której dobiegają.
Niemowlę reaguje na głos ludzki, ożywia się, kiedy widzi mamę lub tatę.
Dziecko potrafi okazywać radość – na jego buzi pojawiają się pierwsze uśmiechy.
Wydaje zróżnicowane dźwięki przypominające gruchanie.

  • Umiejętność jedzenia
Niemowlę w dalszym ciągu potrafi ssać i połykać tylko płynny pokarm. Około połowy 2 miesiąca życia (6 tygodni) dziecko potrafi regulować ilość przyjmowanego pokarmu zgodnie z zapotrzebowaniem na energię.
Malec zjada średnio około 6 posiłków o objętości ok. 120 ml (każda porcja).*

  • Porozumiewanie się
Kiedy dziecko jest głodne, płacze bardzo głośno, a kiedy już jest najedzone, maluszek zasypia a po jakimś czasie wypuszcza sutek z ust.
Płaczem sygnalizuje nie tylko to, że jest głodne, ale również, że jest spragnione. Wprawdzie niemowlęciu karmionemu piersią wystarcza mleko matki, ale są sytuacje, gdy malec potrzebuje dodatkowych płynów, np. podczas upałów lub wtedy, gdy ma gorączkę. Można podać dziecku niegazowaną wodę mineralną, bez dosładzania jej glukozą.


3 miesiąc
 
  • Co potrafi 3-miesięczne dziecko?
Trzymiesięczne niemowlę na ogół umie już na dłuższą chwilę unieść głowę. Sporadycznie i jeszcze nieporadnie wyciąga rączki w kierunku zabawki. Nie potrafi jeszcze chwytać, ale gdy włożysz mu grzechotkę do łapki, zaciśnie na niej palce.
Rodzice często kładą dziecko w leżaczku. Należy jednak pamiętać, że maluch potrzebuje przede wszystkim płaskiej powierzchni, na której będzie mógł się swobodnie obracać i przesuwać.
Pozwól niemowlęciu chwytać różne przedmioty i zabawki, także twoje włosy i twarz. To dla niego zupełnie nowe doświadczenie i dobre ćwiczenie sprawności rąk.
Kiedy dziecko trzyma już główkę pewnie, nie musisz jej dłużej podtrzymywać. Możesz też odtąd bezpiecznie nosić malca w pozycji pionowej.
Malec wodzi wzrokiem za przedmiotem oddalającym się z pola widzenia. Jeśli grzechotka wydaje dźwięki podczas poruszania, malec wodzi za nią wzrokiem – to znak, że próbuje koordynować wzrok ze słuchem.

  • Rozwój ruchowy
Dziecko, leżąc na brzuszku, unosi głowę i utrzymuje ją w tej pozycji przez dłuższy czas.
Leżąc na brzuszku, ugina nogi, przyjmując pozycję tzw. żabki.
Przez dłuższy czas utrzymuje włożoną do ręki grzechotkę, próbuje nią poruszać.
Trafia palcem do buzi, potrafi i lubi go ssać (czasami ssie całą dłoń).
Porusza rączkami i nóżkami, zwłaszcza wtedy, gdy dorosły coś do niego mówi.

  • Rozwój wzrokowy
Trzymiesięczne niemowlę poznaje już twarz swojej matki, a za miesiąc będzie zatrzymywało wzrok na kolorze czerwonym i niebieskim. Badania wykazały, że "...ujmowanie stałej wielkości i kształtu przedmiotów pojawia się w ciągu pierwszego roku życia, niektóre nowe badania wykazują jednak, iż taką umiejętność posiadają już 5 - miesięczne niemowlęta."

  • Rozwój słuchowy
Około 2 – 3 miesiąca życia dziecko zaczyna reagować na głos matki i pojawia się na jego twarzy uśmiech.

  • Rozwój poznawczy i społeczny
Malec wodzi wzrokiem za przedmiotem oddalającym się z pola widzenia.
Jeśli grzechotka wydaje dźwięki podczas poruszania, malec wodzi za nią wzrokiem – to znak, że próbuje koordynować wzrok ze słuchem.
Dziecko przygląda się swoim rączkom.
Ożywia się i uśmiecha na widok ludzi. Próbuje ich także "zagadywać". Trzymiesięczny maluch wydaje odgłosy gruchania. W zależności od przyczyny, krzyczy na różne sposoby.

  • Umiejętność jedzenia
Trzymiesięczne dziecko odruchowo szuka pokarmu. Jeśli niemowlę jest głodne, ssie łapczywie, wydając przy tym głośne dźwięki. Nadal połyka jedynie płynne pokarmy.
W ciągu doby zjada średnio około 6 posiłków o objętości 130 ml każdy.

  • Porozumiewanie się
Nadal płacz sygnalizuje uczucie głodu i pragnienia. Oznaką głodu jest również ssaniem połączonym z wystawianiem języczka.
Najedzone dziecko niekoniecznie zasypia. Bywa, że po prostu przestaje ssać i spogląda w twarz karmiącej je mamy.
Ponieważ u trzymiesięcznego malucha rozwija się zmysł smaku, może przestać ssać sutek, jeśli mleko mu nie smakuje. Na smak naturalnego pokarmu wpływ mają potrawy, które je mama, dlatego w okresie karmienia powinnaś unikać dań o intensywnym smaku i aromacie, np. zawierających czosnek.


4 miesiąc
 
  • Co potrafi 4-miesięczne dziecko?
Większość czteromiesięcznych niemowląt, leżąc na brzuchu z wyprostowanymi lub półwyprostowanymi nogami, wysoko unosi głowę. Niektóre potrafią nawet, podnieść klatkę piersiową, opierając się na przedramionach.
Co bardziej ruchliwe dzieci próbują przewracać się z pleców na brzuch. Potrafią chwycić podaną zabawkę. Próbują też sięgać po wiszące nad nimi grzechotki.
By dziecko miało okazję poćwiczyć sprawność rąk, połóż je pod kolorowymi zabawkami zawieszonymi na stabilnym stojaku. Będzie z zapałem próbowało dotknąć ich i poruszyć. Już czteromiesięczny maluch ogląda swoje stopy i dłonie.

  • Rozwój ruchowy
Czteromiesięczne dziecko leży na brzuszku z nogami wyprostowanymi lub półwyprostowanymi.
Pozostając w tej samej pozycji i podpierając się łokciami, potrafi unieść klatkę piersiową. Dzięki temu może wszystko doskonale obserwować i w ten sposób zaspokajać swoją ciekawość świata.
W pozycji siedzącej, potrafi utrzymać głowę prosto. Świadomie wyciąga ręce po zabawki, uderza w nie piąstkami i w ten sposób się bawi.

  • Rozwój wzrokowy
Rozwój systemu wzrokowego jest stosunkowo szybki i do końca 4 miesiąca życia jest już dojrzały.

  • Rozwój myślenia
W 4 - 8 miesiącu u dziecka wykształca się koordynacja wzroku z dotykiem.

  • Rozwój poznawczy i społeczny
Dobowy rytm snu i czuwania jest już uregulowany. Dziecko potrafi przespać w nocy bez przerwy 3-4 godziny i więcej.
Niemowlę reaguje na kontakt z bliskimi ożywieniem ruchowym (kopie nóżkami), śmiechem, gaworzeniem.
Jeśli dziecko słyszy, że ktoś je woła, odwraca głowę w stronę wzywającej je osoby. Zadowolony malec śmieje się radośnie i głośno. Często bawi się swoimi rączkami. „Bada” je oraz inne przedmioty, wkładając je do ust.

  • Umiejętność jedzenia
Niemowlę otwiera usta, gdy zbliżasz do nich sutek lub smoczek. Wykorzystaj tę umiejętność i ucz malucha jedzenia z łyżeczki, podając mu w ten sposób odrobinę mleka. Dzięki temu przygotujesz dziecko do przyjmowania pokarmów podawanych łyżeczką. Ta umiejętność przyda mu się po ukończeniu 5. miesiąca, kiedy zaczniesz wprowadzać jedzenie inne niż mleko.
W ciągu doby zjada średnio około 5 posiłków o objętości 180 ml każdy.

  • Porozumiewanie się
Gdy dziecko jest głodne, pochyla się w stronę podawanej piersi, butelki (jeśli jest karmione mlekiem modyfikowanym) lub kierowanej do jego ust łyżeczki.
Najedzony czteromiesięczny maluch odwraca głowę, próbuje odepchnąć rączką pierś, butelkę lub dłoń karmiącej go osoby.
U niemowlęcia w tym wieku zmienia się tryb przyjmowania posiłków. Teraz może zdarzyć się tak, że dziecko będzie się domagać jedzenia w porze, w której dotychczas spało lub się bawiło. Okaż mu cierpliwość, a proces utrwalania nowego rytmu dnia nie potrwa długo.


5 miesiąc
 
  • Co potrafi 5-miesięczne dziecko?
Pięciomiesięczny maluch zwykle w pełni panuje nad ruchami głowy. Podnosi ją wysoko, opierając się na przedramionach. Potrafi na chwilę unieść klatkę piersiową wsparty na wyprostowanych ramionach. Przewraca się z brzuszka na plecy i odwrotnie (nawet na moment nie zostawiaj go samego na przewijaku ani na łóżku). W pozycji na brzuchu pewnie sięga rączką po widoczną w pobliżu zabawkę. Połóż na podłodze materac z cienkiej gąbki, a na nim kilka zabawek - na tyle blisko, by dziecko mogło po nie sięgnąć, jeśli tylko trochę się postara.
Dziecko reaguje na swoje odbicie w lustrze. Zazwyczaj najpierw przez chwilę uważnie się przygląda swojemu odbiciu, a później wydaje okrzyki radości.

  • Rozwój ruchowy
Pięciomiesięczne niemowlę potrafi przekręcać się z pleców na brzuch i odwrotnie.
Leżąc na brzuszku, stara się podnieść jak najwyżej klatkę piersiową podpierając się rączkami. Jest to tzw. pozycja foki, która jest przygotowaniem do kolejnego etapu – raczkowania.
Pod koniec 5 miesiąca dziecko, leżąc na brzuchu i odpychając się rękami lub nogami, umie przeczołgać się kilka centymetrów.
W tym okresie życia dziecko siedzi już pewnie z podparciem.

  • Rozwój poznawczy i społeczny
Dziecko reaguje na swoje odbicie w lustrze. Zazwyczaj najpierw przez chwilę uważnie się mu przygląda, a później wydaje okrzyki radości.
Potrafi na dłużej skoncentrować uwagę na jednym przedmiocie. 5-miesięczne niemowlę interesują szczególnie zabawki które są kolorowe oraz wydają dźwięki.
W wieku 5 miesięcy dziecko zaczyna przywiązywać się do rzeczy, z którymi obcuje, na co dzień. Nie zdziw się, więc, jeśli nie chce zasnąć dopóty, dopóki nie dasz mu do przytulenia ulubionego kocyka czy pieluszki.

  • Umiejętność jedzenia
Pięciomiesięczne dziecko otwiera usta, kiedy zbliżasz do nich łyżeczkę.
Dziecko uczy się połykać papki o gęstszej konsystencji, ale nadal bardzo rozdrobnione.
Podawany łyżeczką pokarm dziecko długo trzyma w ustach, tak jakby chciało dokładnie poznać nowy smak.
W ciągu doby potrzebuje średnio około 5 posiłków o objętości 180 ml każdy.

  • Porozumiewanie się
W tym wieku mogą pojawić się u dziecka pierwsze ząbki. Obolałe dziąsła mogą spowodować, że malec nie będzie chciał jeść gęstszych posiłków podawanych łyżeczką, a jedynie mleko. Wówczas może odwracać głowę lub wypluwać z buzi pokarm.
Dziecko, jeśli jest głodne, płaczem domaga się posiłku.
Syty maluch odwraca głowę od pokarmu, odpycha rękę z łyżeczką lub wypluwa posiłek.


6 miesiąc
 
  • Co potrafi 6-miesięczne dziecko?
W wieku pół roku większość niemowlaków, gdy podciąga się je do siedzenia, mocno trzyma mamę za palce i przyciąga brodę do klatki piersiowej. Niektóre potrafią już przez chwilę siedzieć bez podparcia, ale szybko męczą się w tej pozycji i opadają na bok lub do przodu.

  • Rozwój ruchowy
Dziecko, leżąc na brzuszku, podpiera się łokciami i kolanami i unosi tułów.
Przez chwilę potrafi siedzieć samodzielnie, bez podparcia.
Leżąc na plecach, próbuje podnieść głowę, by bliżej przyjrzeć się własnym stopom. Najwyraźniej wydają mu się apetyczne, bo stara się je włożyć do buzi.
Chwyta też wszystko, co ma w zasięgu ręki. Uwielbia się przemieszczać. Z zapałem czołga się po podłodze.
Jak najczęściej układaj dziecko na materacu rozłożonym na podłodze i pozwól mu turlać się po nim do woli. To teraz najlepsze ćwiczenie dla malucha.
Jeśli w domu jest ciepło, pozwól dziecku od czasu do czasu pofikać trochę na golasa. Bez ubrania i pieluszki będzie miało pełną swobodę ruchów.
Dbaj, by twoje niemowlę musiało się wyciągać, żeby po coś sięgnąć. Staraj się, żeby jak najrzadziej przebywało w kojcu. Zachęcaj do pełzania i raczkowania, bo jedno i drugie bardzo wzmacnia mięśnie.
Malec chwyta zabawkę całą dłonią i wyprostowanym kciukiem. Chętnie też przekłada przedmioty z ręki do ręki.

  • Rozwój poznawczy i społeczny
Sześciomiesięczne dziecko to już niemal gaduła. Chętnie wygłasza "przemowy", używając do tego sylab: "ba", "ga", "ma", "ła". Potrafi również zmienić intonację głosu.
Jeśli dziecko upuści zabawkę, próbuje samodzielnie jej szukać, np. wyglądając przez szczebelki łóżeczka.
Dziecko jest już silnie przywiązane do swoich bliskich. Uspokaja się w ich obecności, a gdy zostanie samo w łóżeczku, próbuje przywołać np. mamę marudnymi dźwiękami lub wręcz płaczem.

  • Umiejętność jedzenia
Półroczne niemowlę wprawdzie połyka pokarmy o konsystencji papki, ale wciąż długo przetrzymuje pokarm w ustach. Zdarza się więc, że część posiłku spada na śliniak.
Potrafi bez krztuszenia pić płyny rzadsze niż mleko, np. wodę.
Zjada średnio około 5 posiłków dziennie o objętości 180 ml każdy

  • Porozumiewanie się
Sześciomiesięczny malec dostrzega, że dorośli jedzą w inny sposób niż on.
Zaczyna się interesować tym, co mama lub tata mają na talerzach. Siedząc blisko stołu, próbuje sięgnąć po leżące na nim sztućce lub stojący kubek.
Widząc, że zamierzasz dać mu posiłek, który lubi, macha rączkami i szeroko otwiera buzię, gdy zbliżasz łyżeczkę do jego ust.

  • Dbaj o zęby dziecka
Dbanie o higienę jamy ustnej należy rozpocząć, zanim pojawi się pierwszy żabek. Przemywaj dziecku dziąsła jałowym gazikiem zwilżonym w letniej wodzie i nawiniętym na palec. W ten sam sposób należy po każdym posiłku czyścić pierwsze mleczne ząbki niemowlęcia. Ząbki czyścimy również codziennie przed snem.


7 miesiąc
 
  • Co potrafi 7-miesięczne dziecko?
Potrafi wydawać dwusylabowe dźwięki. To czas, kiedy po raz pierwszy wypowiada słowa "mama" lub "tata".

  • Rozwój ruchowy
Siedmiomiesięczny maluch siedzi zwykle bez podparcia, ale sam często nie umie jeszcze usiąść. Potrafi chwycić paluszkami mały klocek i zabawiać się przekładaniem go z ręki do ręki. Dziecko umie samo podciągnąć się do pozycji siedzącej (np. chwyta rączką szczebelki łóżeczka), choć bez podparcia wciąż siedzi dość niepewnie.
Leżąc na brzuchu, próbuje się przesuwać w kierunku zabawki, ale nie bardzo mu to jeszcze wychodzi. Częściej niż do przodu porusza się do tyłu lub kręci wokół własnej osi.
Potrafi jednocześnie trzymać po jednym przedmiocie w każdej rączce. Próbuje trzymać przedmioty tylko kciukiem i palcem wskazującym, bez chwytania zabawek całymi dłońmi.

  • Rozwój poznawczy i społeczny
Dziecko reaguje na swoje imię. Gdy zawołasz je po imieniu, odwróci głowę.
Jadąc w wózku w pozycji siedzącej, dziecko z ciekawością przygląda się otoczeniu. Próbuje po swojemu "komentować" to, co widzi.
Potrafi wydawać dwusylabowe dźwięki. To czas, kiedy po raz pierwszy wypowiada słowa "mama" lub "tata". Nie przegap tego momentu!
Maluch zaczyna interesować się szczegółami przedmiotów. Już nie bawi go miękka piłka. Uwagę poświęci zabawce, w której może np. przyciskać guziki czy obracać elementy.

  • Umiejętność jedzenia
Siedmiomiesięczne niemowlę bez trudu zjada rozrzedzone papki.
Nabywa umiejętność połykania gęstych papek bez krztuszenia się.
Zaczyna pić z kubka z przykrywką przy pomocy rodziców.
Zjada średnio około 5 posiłków dziennie: trzy o objętości 180 ml, jeden – 150 ml; jeden – 200 ml.

  • Porozumiewanie się
Gdy dziecko jest głodne, chwyta łyżeczkę, jakby chciało powiedzieć: "Chcę tego!".
Kiedy maluch jest już najedzony, odwraca głowę lub zaczyna bawić się jedzeniem, np. wkłada ręce do miski.


8 miesiąc
 
  • Co potrafi 8-miesięczne dziecko?
8-miesięczne dziecko siedzi bez podparcia, raczkuje. Jest coraz bardziej komunikatywne. Potrafi określić niektóre swoje potrzeby, np. pokazać przedmiot, który chciałoby wziąć do ręki.

  • Rozwój ruchowy
Ośmiomiesięczne niemowlę potrafi już na ogół przesunąć się w kierunku zabawki, choć techniki bywają tu rozmaite: od pełzania, przesuwania na pupie, aż do raczkowania. Jeśli twój malec jeszcze nie raczkuje, nie martw się! Są dzieci, które zaczynają raczkować dopiero w 9., 10. miesiącu życia. Bywa też, że uczą się tego, dopiero, gdy zaczną chodzić, traktując raczkowanie jako odpoczynek od biegania.
Siedzi kilka minut samodzielnie, bez podparcia, co więcej - w tej pozycji obraca się wokół własnej osi, wyciągając nie tylko rękę, ale całe ciało w kierunku czegoś interesującego. Podtrzymywane pod paszkami pewnie stoją na nogach, ale na to jest jeszcze za wcześnie. Jak najczęściej pozwalaj dziecku bawić się na podłodze (na dywanie lub specjalnej macie). Ubieraj je w luźne, niekrępujące ruchów ciuszki. Pełzający maluch opiera się na kolanach, łokciach i brzuszku, nie powinien więc mieć w tych miejscach żadnych guzików, zatrzasków ani grubych szwów.
Dziecko może próbować stawać, a nawet chodzić, trzymając się np. mebli. Nie zachęcaj go jednak do tego – na samodzielne spacery jest jeszcze za wcześnie.

  • Rozwój słuchowy
Około 7- 8 miesiąca główną rolę w odbiorze mowy spełnia melodia i ton.

  • Rozwój poznawczy i społeczny
Ośmiomiesięczne dziecko odkrywa zależność przyczynowo-skutkową. Zafascynowane patrzy, jak wypuszczony z ręki przedmiot spada.
Malec jest bardziej komunikatywny. Potrafi określić niektóre swoje potrzeby, np. pokazać przedmiot, który chciałby wziąć do ręki.
Coraz lepiej kojarzy słyszane słowa z czynnościami, np. tuli się do poduszki, by wyrazić, że jest śpiące, robi rączką "pa -pa".
Niemowlę lubi poznawać świat. Nie dziw się więc, że nie chce spać na spacerze, a z radością przygląda się otoczeniu.

  • Umiejętność jedzenia
Ośmiomiesięczny maluch bez trudu zjada potrawy przetarte przez sitko.
Potrafi gryźć miękkie produkty, np. biszkopty. To dobry moment na to, by dawać dziecku przysmaki bezpośrednio do rączki.
Bez pomocy rodziców pije z kubeczka z przykrywką.
Ośmiomiesięczne dziecko zjada średnio około 5 posiłków dziennie o objętości: 180 ml – 3 posiłki; 200 ml – 1 posiłek; 150 ml – 1 posiłek.

  • Porozumiewanie się
Gdy dziecko jest głodne lub spragnione, wskazuje rączką na talerz, kubeczek lub jedzenie.
Nasycone, przestaje jeść, stanowczo odwraca głowę lub próbuje wytrącić naczynie (albo sztuciec) z ręki osoby, która je karmi.

 
9 miesiąc
 
  • Co potrafi 9-miesięczne dziecko?
Dziewięciomiesięczne niemowlę zazwyczaj sprawnie przemieszcza się po całym domu, a postawione i trzymane za rączki stoi przez chwilę. Większość umie sama usiąść, ale są i takie, które tego nie potrafią, za to podciągają się do stawania, gdy tylko uchwycą się szczebli łóżeczka czy podanych palców. Bardzo często nie potrafią jednak usiąść z powrotem i trzeba im w tym pomagać.
W 9. miesiącu mogą pojawić się kolejne ząbki, zwykle są to górne siekacze boczne. Możesz podać dziecku dania wymagające gryzienia (np. kawałek jabłka), maluch świetnie sobie z nimi poradzi, a gryząc je, wzmocni mięśnie żuchwy.

  • Rozwój ruchowy
Dziecko siedzi samodzielnie a nawet potrafi usiąść z pozycji leżenia na brzuszku.
Niektóre dzieci próbują już samodzielnie stawać. Zdarza się, że potrafią stać na szeroko rozstawionych nóżkach.
Kciukiem i palcem wskazującym dziecko chwyta nawet najmniejsze przedmioty. Potrafi w ten sposób podnieść okruszki z dywanu!

  • Rozwój poznawczy i społeczny
Maluch zaczyna okazywać uczucia, np. chętnie daje buziaka mamie, świadomie przytula się do niej.
Dziewięciomiesięczne dziecko próbuje naśladować inne osoby, np. klaszcze, kiedy klaszcze jego mama, a gdy np. dotkniesz palcem swojego nosa, maluch może próbować zrobić to samo.
Dziecko jest tak zżyte z mamą i tatą, że reaguje przerażeniem, gdy zostanie bez nich. Nie dziw się, że choć zna babcię i dziadka, może przez długi czas płakać, jeśli zostawisz malucha pod ich opieką i sama wyjdziesz, np. po zakupy.

  • Umiejętność jedzenia
W 9. miesiącu mogą pojawić się kolejne ząbki, najczęściej są to górne siekacze boczne. Możesz podać dziecku pokarmy wymagające gryzienia (np. kawałek jabłka), maluch świetnie sobie z nimi poradzi, a gryząc je, wzmocni mięśnie żuchwy. Pamiętaj jednak, by nie zostawiać dziecka samego z przysmakiem!
Dziecko zjada około 5 posiłków dziennie o objętości: 200 ml – 4 posiłki i 150 ml – 1 posiłek.

  • Porozumiewanie się
Kiedy dziecko jest głodne lub spragnione, potrafi samodzielnie sięgnąć po talerzyk z jedzeniem lub kubeczek z piciem (jeśli naczynia znajdują się w zasięgu ręki dziecka) i skierować do ust.
A kiedy jest nasycone, przestaje jeść, zaczyna się interesować tym, co się wokół niego dzieje, ignorując podawane mu pożywienie.

 
10 miesiąc
 
  • Co potrafi 10-miesięczne dziecko?
Dziesięciomiesięczny maluch całkiem pewnie czuje się już w pozycji stojącej, choć woli się na wszelki wypadek czegoś trzymać.
Najczęściej raczkuje, ale niekiedy próbuje już chodzić, przytrzymując się mebli. Potrafi tak obejść cały pokój. Bez trudu umie usiąść z pozycji stojącej.

  • Rozwój ruchowy
Dziecko siedzi stabilnie w foteliku. Będąc w pozycji siedzącej, umie pochylić się i podnieść zabawkę.
Niektóre dzieci w tym wieku potrafią już chodzić. Najpierw trzymają się krawędzi stołu czy brzegu kanapy i poruszają się wzdłuż nich bokiem.
Malec samodzielnie wkłada i wyjmuje różne przedmioty, np. klocek z pojemnika. Jest coraz bardziej ruchliwy i ciekawy świata, szuka nowych wrażeń, może np. wkładać paluszki do różnych otworów. UWAŻAJ! Może zainteresować się gniazdkiem elektrycznym.

  • Ruch
Każdy rodzic marzy, by jego dziecko szybko zaczęło mówić i chodzić. Pozwól jednak maluchowi rozwijać się we własnym tempie.
Jeśli zauważysz, że dziecko próbuje samodzielnie stawać, nie podciągaj go za ręce, by mu pomóc. Kiedy organizm, a właściwie mięśnie i stawy, będzie odpowiednio silny, maluch poradzi sobie sam z tą czynnością. A wytrenować mięśnie i stawy pomogą mu właśnie liczne próby wstawania – to naprawdę doskonała gimnastyka. Nie ćwicz z dzieckiem chodzenia, jeśli samo nie zaczęło jeszcze stawiać kroków. Przedwczesne próby mogą zaszkodzić stawom.
Zrezygnuj z chodzika. Ten sprzęt wprawdzie ułatwia maluchowi poruszanie się, ale może doprowadzić do zniekształcenia dolnego odcinka kręgosłupa. A przecież zdrowe plecy to… mocne plecy. Pamiętaj więc, by nie przyspieszać procesu samodzielnego chodzenia. Dzięki temu twoje dziecko będzie zdrowe.

  • Rozwój poznawczy i społeczny
Maluch powtarza wcześniej słyszane dźwięki, potrafi naśladować kaszel, chrząkanie, cmokanie.
Dziecko potrafi szybko odnaleźć przedmiot, który przed nim schowałaś, oczywiście, jeśli wie, że się z nim bawisz w takie "chowanki". Szybko zorientuje się, że pod wybrzuszonym kocykiem ukryłaś zabawkę.
Malec rozumie wiele prostych poleceń, np.: "daj", "weź", "połóż".
Próbuje dopasować klocek do otworu w zabawce.

  • Umiejętność jedzenia
Dziesięciomiesięczny malec to już prawdziwa Zosia Samosia. Bez pomocy pije z kubeczka. Chce również samodzielnie jeść łyżeczką.
Bez problemu połyka gęste papki. Potrafi pogryźć np. biszkopty i niezbyt twarde sucharki.
Zjada średnio około 5 posiłków dziennie. 3 z nich powinny być daniami mlecznymi (o objętości około 220 ml każdy), 2 potrawami obiadowymi. Dodatkowo 1 w postaci deseru. Jeden z posiłków mlecznych może być deserem, np. Kaszka mleczno-ryżowa z owocami.

  • Porozumiewanie się
W 10. miesiącu życia dziecko może już nie chcieć ssać piersi, choć wiele maluchów przypomina sobie o tej formie jedzenia wieczorem. Zazwyczaj przychodzi wtedy do mamy i rączką dotyka jej piersi. Oznacza to, że śpiący maluszek ma ochotę na matczyne mleko.
Dotykając dłonią ręki karmiącej je osoby, pokazuje, czym i w jakiej kolejności chce być karmione.
 
 
11 miesiąc

  • Co potrafi 11-miesięczne dziecko?
W wieku jedenastu miesięcy dziecko stojąc, coraz częściej puszcza podpórkę. Czasem potrafi nawet ukucnąć bez trzymanki i z powrotem wstać. Maluchy, które opanowały raczkowanie, robią to niezwykle sprawnie. Te, które dotąd pełzały lub suwały się na pupie, niekiedy rezygnują z raczkowania i próbują chodzić. Najchętniej, trzymając się maminej ręki. Pierwsze urodziny większość dzieci spędza jednak zwykle na czworakach. Jeśli maluch nie pali się do samodzielnego chodzenia, nie poganiaj go. Widocznie jego mięśnie nie są jeszcze do tego gotowe. Większość maluchów stawia pierwsze samodzielne kroki dopiero w 14 miesiącu, a nieraz jeszcze później.
Jeżeli malec rwie się do chodzenia, pozwól mu na to, ale niech jak najczęściej chodzi na bosaka. Buty zakładaj dziecku, gdy wychodzicie na spacer i w gości. Buty muszę być wygodne, mieć odpowiedni rozmiar, szeroki nosek (żeby można było swobodnie ruszać palcami) i zapięcie lub wiązanie, które zapewni stopie dobrą stabilizację. Podeszwa powinna być elastyczna i nieślizgająca się, a całe buty miękkie i lekkie.

  • Rozwój ruchowy
Jedenastomiesięczne dziecko coraz pewniej czuje się w pozycji pionowej. Czasem zdarza mu się nawet stać przez kilka sekund bez podtrzymywania.
Potrafi podnieść zabawkę bez siadania. Zazwyczaj wtedy kuca lub pochyla się przytrzymując się jedną rączką mebla znajdującego się w pobliżu.
W tym wieku malec może też pochwalić się kolejną umiejętnością: trzymaniem przedmiotu za jego końcową część (np. pluszowego pieska trzyma za czubek ogonka).

  • Rozwój poznawczy i społeczny
Na prośbę dorosłego malec podaje właściwy przedmiot.
Potrafi na dłużej skoncentrować się na książeczce czytanej przez mamę. Z uwagą przygląda się barwnym ilustracjom. Potrafi wskazać kota, psa, samochód, drzewo, itp. Umie również pokazać części twarzy: nos, oko, ucho.
Dziecko potrafi wkładać i wyjmować małe przedmioty z większych.

  • Umiejętność jedzenia
Dziecko coraz lepiej radzi sobie z samodzielnym jedzeniem łyżeczką.
Zjada posiłki w tej samej ilości i o takiej samej objętości jak w 10. miesiącu, ale jeśli jest wyjątkowo aktywnym malcem, może mieć większy apetyt.

  • Porozumiewanie się
Potrafi wskazać na produkt spożywczy lub posiłek i wyraźnie przekazać, że ma na niego ochotę. Robi to za pomocą dźwięków lub prostych słów, np. mówiąc "mniam-mniam".


1  rok
 
  • Co potrafi roczne dziecko?
Roczne dziecko, choć nie rezygnuje jeszcze z raczkowania, próbuje spacerować w pozycji pionowej. Trzymane za jedną rączkę chodzi, stara się też samodzielnie postawić kilka kroków.

  • Rozwój ruchowy
Roczne dziecko, choć nie rezygnuje jeszcze z raczkowania, chętnie próbuje spacerować w pozycji pionowej. Trzymane za jedną rączkę chodzi, stara się też samodzielnie postawić kilka kroków.
Potrafi bez pomocy stać w jednym miejscu.
Potrafi wyjmować przedmioty znajdujące się w wąskim naczyniu.
Umie chwycić dwa małe przedmioty jedną ręką.

  • Rozwój myślenia
Pod koniec 1 roku życia rozwija się pojęcie stałości przedmiotu, kształtuje się świadomość, że nie tylko ono (dziecko) jest sprawcą pewnych wydarzeń, ale przedmioty również mogą powodować takie wydarzenia, np. piłka trąca i przewraca butelkę.

  • Rozwój poznawczy i społeczny
Dwunastomiesięczny maluch potrafi zbudować mini wieżę z dwóch klocków. Ogromną przyjemność sprawia mu jej burzenie.
Chętnie pokazuje palcem przedmiot, który go interesuje.
Doskonale rozumie polecenia typu "daj" i umie je wykorzystać. W ten sposób poprosi dorosłą osobę, aby podała mu wskazywaną paluszkiem rzecz.
Jest bardzo komunikatywny. Mówiąc "ta" (tak), potakuje głową. Przeczy, mówiąc "nie" i kręci główką.

  • Umiejętność jedzenia
Dziecko w wieku 12 miesięcy potrafi zjeść pokrojoną w kostkę kanapkę.
Zjada około 5 posiłków dziennie. 3 z nich powinny być daniami mlecznymi (o objętości około 220 ml każdy), 2 potrawami obiadowymi. Dodatkowo 1 w postaci deseru. Jeden z posiłków mlecznych może być deserem, np. Kaszka mleczno-ryżowa. Jednak jeśli malec jest wyjątkowo aktywny, może mieć większy apetyt.

  • Porozumiewanie się
Doskonali sposób wyrażania uczuć głodu i sytości. Jeśli jest głodne, potrafi "zaprowadzić" mamę do kuchni, wskazać na lodówkę, pojemnik na chleb, itp. i powiedzieć "da!". Może też stanowczo odmówić jedzenia, mówiąc "nie", zaciskając usta i kręcąc głową.
Roczne dziecko rośnie znacznie wolniej, nie potrzebuje więc większych niż w poprzednich 2 miesiącach porcji pokarmu. Poza tym niemowlęta mają tendencję do doskonalenia jednej czynności w danym okresie. Jeśli twoje dziecko jest akurat pochłonięte nauką chodzenia, może być mniej zainteresowane jedzeniem.

 
 
  • Rozwój zmysłów


  • Słuch
Wyzwalanie reakcji odruchowych (odruch Moro) u noworodka przez silne dźwięki już na Sali porodowej wskazują, że słyszy on od urodzenia. Niektóre dźwięki są mu dobrze znane i wywierają nań wpływ wyraźnie kojący, np. dźwięk bicia serca mamy. Selektywnie wybiera i odpowiada na niektóre dźwięki jak głos matki lub osoby opiekującej się, utrwala sobie cechy tego głosu: jego barwę, ton. Również matka zwracając się do swojego maleństwa instynktownie modeluje głos i sposób mówienia w taki sposób, który już zdążył utrwalić się w mózgu noworodka podczas jego dotychczasowej percepcji. Dzięki temu bardzo wcześnie potrafi on rozpoznać, że to mówi do niego właśnie mama. Ten sam sposób utrwalania głosu powinien dotyczyć też tatę oraz innych bliskich osób.
Wkrótce z mimiki twarzy dziecka, radosnego wymachiwania rękami i nogami, można wywnioskować, że poznaje głos bliskiej osoby i że cieszy się z tego powodu. Płaczące dziecko słysząc głos zbliżającej się osoby powstrzymuje zwykle płacz, słuchając, co się do niego mówi. Wiele mam dostrzega ot opowiadając: „moje dziecko jest tak małe, a rozumie, co do niego mówię”. Słysząc gdzieś z boku (poza linią wzroku) obcy lub dziwny dźwięk niemowlę wyraża swym zachowaniem pewien niepokój, wierci się i stara się odwrócić w tamtą stronę głowę. Zjawisko to jest wykorzystywane przy badaniu słuchu. Stając ostrożnie poza głową niemowlęcia dzwoni się kluczami lub uderza łyżeczką o filiżankę obserwując reakcję dziecka. W sytuacjach wątpliwych należy jak najwcześniej porozumieć się z lekarzem.


  • Wzrok
Przez wiele lat uważano, że noworodki rodzą się ślepe i potrafią odróżnić tylko jasne światło od ciemności. Potwierdzała to jakby niechęć do jasnego światła (zamykanie oczu) oraz obecność oczopląsu (wędrujące ruchy gałek ocznych) Jednak wiele matek relacjonuje już w pierwszym dniu po porodzie: „Moje dziecko wpatrywało się tak badawczo w moją twarz, jakby wiedziało, że jestem jego matką”. Jest to prawda, noworodek potrafi dokładnie fiksować wzrok (skupiać go na obserwowanym obiekcie). Skomplikowane kształty i wyraźnie kontrastujące kolory w łagodnym oświetleniu pierwsze przyciągają jego uwagę. Zadziwiające jest szczególne upodobanie noworodka, a potem niemowlęcia do oglądania z bliska ludzkich twarzy w pozycji „oczy w oczy” i uczenia się uśmiechu. Oczy stanowią chyba rzeczywiście te kontrastujące punkty, przez które zagląda się „w głąb duszy”.
Wiadomo obecnie, że już w 15 minut po urodzeniu noworodek potrafi wodzić wzrokiem za jasnym przedmiotem, chociaż jego ograniczone początkowo zdolności akomodacji utrudniają mu ostre widzenie przedmiotów znajdujących się w innej odległości niż 19-20cm. Należy podkreślić, że już od momentu porodu odgrywa pierwszorzędną rolę w zakresie kształtowania i rozwoju funkcji sensorycznych oraz poznawczych.


  • Smak i zapach
Wiele danych wskazuje na to, zmysł smaku i zapachu rozwija się u dzieci od urodzenia. Noworodki wolą np. słodzona wodę od wody zwykłej, a mleko od wody słodzonej. Istnieją prace naukowe przekonywujące, że dziesięciodniowe noworodki karmione piersią są w stanie rozpoznać zapach mleka własnej mamy i wykonywać ruch czołgania bezbłędnie w kierunku brodawki sutkowej.


  • Dotyk
Noworodek jest od urodzenia szczególnie wrażliwy na bodźce dotykowe. Widać to najlepiej na przykładzie okolic warg i policzków, gdzie delikatne dotknięcie brodawką sutkowa wyzwala spontaniczny i bardzo energiczny odruch szukania piersi. Matki dziwią się często, skąd noworodek to potrafi. Jest również znana prawdą, że właściwy kontakt fizyczny jest podstawą optymalnego wzrastania. Łagodny, uśmierzający negatywne odczucia dotyk pozwala dziecku rozluźnić się, kierując więcej energii metabolicznej na rozwój narządów i organizmu w całości. Bodźce nieprzyjemne, takie jak: ból, zimno, wilgotna pieluszka, powodują wzrost aktywności i niepotrzebne wydatkowanie energii, ze stratą kalorii tak bezcennych dla zdrowia i rozwoju organizmu. Noworodki są bardzo nieszczęśliwe, gdy kładzie się je rozebrane na odkrytej równej powierzchni np. na stole. Płaczą wtedy i wykonują takie ruchy jakby chciały się gdzieś ukryć. Stosujemy zasadę, aby otulać je zawsze miękką pieluszką lub kołderką i odkrywać w razie potrzeby przez moment tylko konieczny fragment ciała. Używajmy też w takich przypadkach bezpiecznych promienników ciepła – noworodki bardzo tego potrzebują. Częściej również tulmy je i ogrzewajmy swoim własnym ciałem. Będą rozwijały się szybciej i zdrowiej.

  • Stymulowanie rozwoju
Nie trzeba przekonywać jak ważna jest rola mamy i obojga rodziców w stymulacji rozwoju i inteligencji dziecka. W badaniach naukowych udowodniono, że okresem wychowania mającym istotny wpływ na rozwój potencjału intelektualnego dziecka jest okres od urodzenia do 18 miesiąca życia. Nie znaczy to, że stymulacja rozwoju i wszelkie akcje podejmowane po tym okresie czasu są chybione. Chodzi tylko o wyraźne podkreślenie, że w najwcześniejszym okresie życia kształtują się już cechy osobowości niezbędne do efektywnego uczenia się w okresach późniejszych i że największy wpływ na ich utrwalanie mają osoby opiekujące się niemowlęciem.
 
 

BabyLuxury.pl - sklep z artykułami dla dzieci

 
Serwis KochaneMaluchy.pl ma charakter wyłącznie informacyjny. Zamieszczone tu artykuły nie mogą zastąpić profesjonalnej konsultacji medycznej. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości czy problemów należy skorzystać z porady lekarza. Nie ponosimy odpowiedzialności za szkody wynikłe z zastosowania porad zawartych w tym portalu.